Retargeting for små virksomheder

Retargeting er annoncering overfor personer, der allerede har besøgt din website. Du kender det sikkert godt – har du besøgt en shoppingside, så “forfølges” du efterfølgende af annoncer fra denne side rundt omkring på nettet. Det kan synes lidt irriterende – især hvis det ikke er sat rigtigt op – men det virker. Big time.

Det virker også for små og mindre virksomheder og jeg har set det anvendt hos mange selvstændige, konsulenter og klinikker. Men det skal sættes rigtigt op og det lader sig måske bedst illustrere ved et eksempel. Lad os tage en psykolog på Frederiksberg, der er interesseret i at få flere klienter til sin klinik. Hvordan sættes retargeting op for psykologen?

retargeting for smv

1. Relevant indhold

Det første skridt er at have noget relevant indhold, der bliver fundet i Google. Det kan “blot” være selve hjemmesiden – altså folk, der søger efter “psykolog frederiksberg”, men det kan også være indhold om de behandlinger, man tilbyder. Indholdet – og godt indhold – skal således være på plads. Det er hele fundamentet i en god retargeting-kampagne.

2. Trafik fra Søgning og Social

Dernæst skal indholdet findes af de potentielle klienter i søgemaskinen eller via de sociale medier. Ideelt set kan det foregår organisk ved at indholdet er søgemaskineoptimeret og findes i søgemaskinen og at organiske opslag via Facebook, Instagram og LinkedIn giver masser at trafik. Desværre er det sjældent sådan. Og så må man tage annoncering i brug de pågældende steder for at få nok relevant trafik.

Det gode er, at denne trafik forhåbentlig allerede giver nogle klienter til klinikken. Lad os sige, at 2-5% af de, der kommer ind på hjemmesiden første gang, bliver til klienter over tid. Det kan sikkert give en ok forretning. Men hvad med de 95-98% andre? Hvad gør vi med dem? Det er her retargeting kommer ind i billedet.

3a. Retargeting

Alle besøgende til hjemmesiden, der ikke har booket en aftale online, indsamles på en retargetingliste. Eller rettere på to retargetinglister. Den ene via Google Ads (eller Google Analytics) og den anden via Facebook. Når disse lister er store nok – typisk mindst 500-1.000 personer – sættes der annoncer op for at få dem tilbage igen til hjemmesiden. De har jo allerede mindst én gang besøgt hjemmesiden, så de er lidt “varme” leads og skal måske bare have det sidste skub til at booke en tid eller måske ringe til klinikken.

Det er en god idé at sende retargeting-trafikken til en landingsside, der er relevant og målrettet denne trafik og kun har et formål: At få folk til at booke en tid.

Retargeting kan være meget effektiv og har typisk en ret høj konverteringsrate, hvis det implementeres rigtigt. I kombination med den øvrige trafik til hjemmesiden kan det være afgørende for at have en succesfuld forretning.

3b. Email

Som det også fremgår af figuren, så er der en yderligere mulighed for at fastholde trafikken og få flere til at konvertere. Det er ved at anvende email marketing. Både ved det første besøg på hjemmesiden og ved efterfølgende besøg kan du forsøge at få brugerne til at tilmelde sig en emailliste. Det kræver typisk en lead magnet, som jeg ikke vil gennemgå i detaljer her, men som i korte træk er indhold, som dine besøgende gerne vil betale for med en email adresse. For en psykolog kan det f.eks. være en pdf med “10 gode grunde til at gå til psykolog” eller måske en online test, der kan vise om man har brug for psykologhjælp.

De, der tilmelder sig, får så efterfølgende en automatisk serie af emails tilsendt, der skal få dem til at konvertere og blive til klienter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share