Lokal SEO strategi

Hvis du er en lokal virksomhed, så håber jeg at du allerede er i gang med lokal SEO? Dagene med en telefonbog er ovre – i dag er det søgemaskinerne og i Danmark Google, der har overtaget rollen som stedet, hvor man finder den lokale tømrer, vvs’er, psykolog, tandlæge, restaurant eller zoneterapeut m.m.

Så er du ikke til stede i toppen af Google, når der søges lokalt efter din type virksomhed, så er det nu, du skal gøre noget ved det.

Du skal have en lokal SEO strategi.

Og hvad går den så ud på? Det er det, denne artikel vil forsøge at svare på.

Indhold er altid vigtigt i SEO

Indhold og SEO hænger uløseligt sammen. Så en lokal SEO strategi skal starte med at få dit indhold på hjemmesiden helt på plads. Dit indhold skal matche de søgetermer, som folk i dit lokalområde søger efter. Søger de efter “nye vinduer” – ja så skal du som tømrer have en side om nye vinduer for at ramme denne søgning. Så du er nødt til at oprette én side for hver af de services eller produkter, du leverer og som folk søger efter.

Dernæst skal dit indhold være meget bedre end det dine konkurrenter har. Har din tømrer-konkurrent skrevet 300 ord om “nye vinduer” – ja så skriver du 1.000 ord om det samme. Du skal overgå konkurrenterne 3x-5x og gerne mere for at være sikker på at komme helt til tops.

Og så skal du huske at SEO optimere dit indhold, så title-tags, meta-tags, overskrifter og billeder alle forsøger at ramme søgeordene på den pågældende side.

Gør du alt det, er du allerede godt på vej til en topplacering i Google!

Men der skal mere til…

NAT – Navn, Adresse og Telefon

Du skal have din NAT helt på plads. NAT står for Navn, Adresse og Telefon. For at Google kan vide, at der altid er tale om den samme virksomhed, skal du sørge for at din virksomhed altid omtales på samme måde uanset, hvor på nettet, den findes.

Dit firmanavn skal altid skrives på samme måde. Er navnet firmanavn ApS, så skriv det altid sådan og ikke uden Aps eller andre varianter. Altid det samme navn. Det samme gør sig gældende med adressen og telefonnummeret.

Dit firmanavn er i mange offentlige databaser og her er det altså vigtigt, at der står eksakt det samme. Det gælder f.eks. Krak, CVR, brancheoversigter og andet.

Google My Business

Du har sikkert lagt mærke til, at der ofte er et kort, når du søger efter en lokal virksomhed. Du kan se et eksempel her:

søgning på italiensk restaurant

Oplysninger på kortet hentes fra Google My Business, som du skal oprette, hvis du ikke allerede er på My Business. Og du skal udfylde alle felter så udførligt som muligt. Det er også en rigtig god idé at uploade nogle billeder, som også kan blive vist på kortet.

Og så er anmeldelserne uhyre vigtige! Du kan se på de tre restauranter, at der er mellem 151 og 1.300 anmeldelser på de tre restauranter og at de også bliver “rated” fornuftigt. Sørg for at dine bedste kunder udfylder disse anmeldelser på Google, så du har større chance for at blive vist på kortet og komme helt til tops.

Restauranter får altid mange anmeldelser, men det gør tømrere, tandlæger og mange andre ikke. Så der skal normalt ikke så mange anmeldelser til (typisk 5-10) for at komme med på kortet.

Links og ekstern omtale

Et sidste punkt, der skal være en del af din lokale SEO strategi, er at få andre websites til at omtale dig og meget gerne linke til dig. I al SEO er links vigtige og således også i lokal SEO. Du skal således have placeret links til din hjemmeside fra andre sider. Det kan være links fra lokale erhvervsforeninger, brancheforeninger, lokale medier eller fra foreninger, hvor du måske er sponsor. Især det sidste kan i mange tilfælde næsten betale sig – altså at du køber et billigt sponsorat mod at få et link tilbage til din website.

Men det behøver ikke kun at være links. Omtale (uden links) kan også være godt. Det gælder f.eks. artikler i lokale medier (online) eller andre steder, hvor det kan være svært at få et link også. Jo flere omtaler, du kan få, desto højere vil din website ryge op i Google.

Det er hovedindholdet i en lokal SEO strategi. Følger du den, så er sandsynligheden for at ryge til tops meget stor. Der er nemlig endnu ikke så mange, der har gjort det, du bør gøre, så konkurrencen er minimal de fleste steder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
LinkedIn