Kan en ny website løfte salget?

De fleste virksomheder, der vælger at få en ny website, gør det fordi de synes designet er blevet for gammelt eller siden ikke er helt tidssvarende mere. De færreste får ny hjemmeside fordi de ønsker at opnå forretningsmæssige mål. Især når vi taler om B2B virksomheder.

Det er ærgerligt for en hjemmeside kan i den grad være med til at løfte antallet af leads, kunder og salg. Og det er vel også derfor man har en hjemmeside?

Det har den danske afdeling af den italienske koncern Carlo Gavazzi forstået. I løbet af de sidste 6 måneder har firmaet implementeret en ny strategi, som tager udgangspunkt i en helt ny website og med online leadgenerering som det primære mål.

Virksomheden er en typisk B2B virksomhed med et omfattende fysisk salg, som varetages af firmaets sælgere. Men traditionel leadgenerering som messer og kold telefoncanvas er under pres og har været næsten umulig under corona-nedlukninger. Så derfor var det nødvendigt at finde andre veje til at skaffe leads til sælgerne. Og her hed svaret online leadgenerering.

3 trin til flere leads

For Gavazzi har den nye strategi medført 3 trin til at få flere leads online.

1. Ny indholdsrig hjemmeside

Det første trin er en helt ny website med omfattende indhold om virksomhedens produkter og løsninger. Indholdet er skrevet for kunderne og målrettet bestemte søgetermer, som kunderne anvender, når de leder efter produkter og løsninger, som Gavazzi har. SEO er således tænkt ind i hjemmesiden fra start af og skal være med til at trække mange besøgende organisk til siden.

2. Det logiske næste trin

Dernæst er det tænkt ind, hvad kundens logiske næste trin vil være, når de lander på en specifik side. Skal de læse mere på siden? Skal de finde et specifikt produkt? Skal de se en video? Eller skal de downloade en whitepaper om emnet? Det meste indhold er frit tilgængeligt, men der er også en del, der er “gated”, hvor det kræves, at der opgives nogle kontaktoplysninger (navn, e-mail) for at få fat i det. Ved at få de besøgende til at tage dette skridt og få fat i det “gated” indhold kan der startes en leadgenereringsproces, som varmer lead’et op til at blive kontaktet af en sælger.

3. Marketing automation

Når et lead har afgivet permission starter en marketing automation proces, der varierer alt efter hvad, der er downloadet. Processen indeholder dels en masse automatiske mails med flere tilbud om unikt indhold og dels en proces med leadscoring, hvor de enkelte leads får point efter, hvor aktive de er i processen. De leads, der får en høj score, bliver varme leads og bliver efterfølgende kontaktet af en sælger. Sælgeren skal således kun bruge tid på leads, der allerede er kvalificeret og som derfor har en højere tilbøjelighed til også at slutte med at købe.

Denne proces har givet flere leads og mere salg, så jo – en hjemmeside kan godt øge salget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share