4 influencer marketing hemmeligheder iværksættere bør kende

Det handler ikke kun om kendtheds-faktor og antal følgere.

Influencers tjener masser af penge på at have en stor følgerskare på de sociale medier og ved at kunne påvirke deres publikums købsadfærd. Det er forståeligt, at brands bliver ved med at kaste produkter og penge efter disse sociale medier stjerner – influencer marketing virker.

De 50 største Instagram influencers har mere end 1,1 milliarder følgere, ifølge Social Blade, og i alt anvender 3,1 milliarder personer – 40% af verdens befolkning – aktivt sociale medier.

Her er lidt mere statistik:

  • Influencer marketing har 11 gange så høj ROI som traditionel digital marketing (tapinfluence.com).
  • 70% af unge personer under 25 år bliver påvirket af anbefalinger fra deres jævnaldrende (Collective Bias).
  • 37% af kunder sætter mere pris på kvaliteten af et opslag og ikke om det er sponseret og 67% har intet imod sponseret indhold – Collective Bias.
  • Næsten 40% af alle Twitter brugere har købt et produkt eller en service som et direkte resultat af et influencer tweet (Twitter).

hemmeligheder bag influencer marketing

Er du også klar til influencer marketing? Hvis ja, så er her fire tips til at arbejde med social media influencers:

1. Arbejd sammen med dine influencers

Influencers er en direkte forlængelse af dit brand, så opfør dig som om de er. Knyt dem tæt til din virksomhed ved at skabe indhold sammen. I stedet for at fortælle hvad de skal poste, så bliv klogere på dem og deres publikum og hvordan dit brand passer ind i deres dagligdag.

 

2. Udnyt IGTV som den seneste kanal

I 2021 er det sandsynligt, at mobil video vil stå for 78% af al mobil trafik, ifølge Instagram. I juni sidste år lancerede Instagram IGTV (Instagram TV) som en konkurrent til Youtube. Der er ikke sket så meget endnu, men alle marketingfolk bør følge godt med, når kanalen rykker.

Indtil nu har bruger-engagementet ikke været så stort, men når Instagram får forbedret funktionerne og synligheden af indholdet og samtidigt sætter nogle flere penge bag, vil det højest sandsynligt rykke gevaldigt.

For et brand er det vigtigt at holde øje med om ens publikum og ens influencers er ”early adopters” eller om de er mere reserveret og bliver ved det, de kender.

 

3. Fokusér på generation Z

Generation Z ser ud til at blive den største gruppe forbrugere i 2020, ifølge Millennial Marketing. Og det er en voksende gruppe, da de endnu ikke alle er på arbejdsmarkedet og har mange penge mellem hænderne.

Samtidig er det den største gruppe i ”influencer økonomien” på alle platforme, så det er vitalt for alle brands at fokusere på denne gruppe.

 

4. Invester langsomt i influencer marketing

Før du kaster dig vildt og voldsomt ud i influencer marketing, så pas på med at kaste hele dit budget på Youtube stjerner. Selvfølgelig kan du bruge 5 millioner på Jennifer Lopez for at hun skal poste om dit produkt og det vil sikkert også nå hundreder af tusinder potentielle kunder, men det vil dø i løbet af nogle timer.

Find i stedet ud af hvilken type af influencers, der vil have den største betydning for dit brand.

Det vigtige er, at investere langsomt i influencer marketing. Test, lær af dine test og skaler det, der virker. Og gør det løbende og hele tiden – det nytter ikke bare at analysere hvert kvartal eller hvert halve år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
LinkedIn