Corona marketing strategi

Hele foråret 2020 har været præget af corona-krisen. Enkelte udvalgte brancher har klaret sig godt, men generelt har det betydet nedgang i produktion og salg og en omlægning af den forretningsmodel, man måske lige havde set virke. Men krisen har også vist, at de virksomheder, der er omstillingsparate og tænker kreativt, hurtigt kan genopfinde sig selv og komme ovenpå igen. Måske endda i et helt nyt marked eller med et nyt koncept.

Forleden faldt jeg tilfældigvis over en sådan agil og lille virksomhed. Der er tale om Bake My Day, der især leverer store anledningkager som bryllupskager, dåbskager, fødselsdagskager eller andre kager til festlige begivenheder. Deres forretningsgrundlag forsvandt med ét den dag i marts måned, hvor det ikke længere var tilladt af afholde større arrangementer. Alle kagebestillinger blev afbestilt og det hele så sort ud.

Så hvad gør man så?

En løsning er naturligvis at lukke ned og sende medarbejderne hjem med kompensation eller fyre dem og så sige: “Det var det”!

En anden mulighed er at se, hvad man så kan anvende sin ekspertise, kapacitet og viden til. Og det var, hvad Bake My Day gjorde. De fulgte denne marketing strategi proces, som alle virksomheder med jævne mellemrum bør gøre:

1. Hvad er vi rigtig gode til? Hvad er vores core?

Det første er at finde ud af, hvad er det i bund og grund, man er bedst til. Hvad er den ene eller to ting, som vi er verdensmestre i og som vi gør bedre end alle andre. Som det hedder på engelsk; hvad er vores “core”?

Hos Bake My Day er det “kagedesign” og smag – og alt sammen håndlavet. Her er der ingen, der er bedre. Måske ligeså gode men ikke bedre.

2. Marked

Hvilket marked henvender vi os til? Det store selskabsmarked var dødt, så hvilke markeder var der så at sælge kager til? Bake My Day havde en lille butik, som man fortsatte med at sælge fra, men beliggenheden gjorde at omsætningen ad den vej ikke var stor nok til at kompensere for nedgangen i omsætningen. Så i supplement gik man ind på to andre markeder; Take away og firmamarkedet.

cupcakesHurtigt blev der oprettet en webshop med kager, som nemt kunne udbringes – cupcakes, macarons, donuts – og man havde egen bil, der kunne levere kagerne. Udbringning var gratis i hele Københavnsområdet. Samtidigt blev al online annoncering omlagt til at ramme “kageudbringning”.

Desuden gik man ind på “firmamarkedet” med et koncept om “fredagskager”, hvor virksomheder kunne få leveret udvalgte kager til kontoret hver fredag – igen med gratis levering.

3. Markedsføring

Som skrevet er “kagedesign” en af Bake My Days spidskompetencer og det giver sig udtryk i meget flotte kager. Og flotte kager er guf for Instagram, hvor en stor del af markedsføringen har fundet sted. Billeder af flotte, visuelle kager deles af især kvinder på de sociale medier og det bedste er, at de også køber kagerne efterfølgende!

Både det private take away salg og B2B salget er således især kommet fra Instagram, men også de gode placeringer i Google har givet meget trafik og mange ordrer. Det sidste skyldes dog at man igennem det sidste halve år har anvendt SEO, som en væsentlig del af den overordnede strategi.

 

Alt i alt har denne nye strategi holdt hånden under Bake My Day igennem en hård krisetid. Men man glæder sig nu også til at komme tilbage til at lave de store kager. Det er det segment, der for alvor skal få virksomheden til at vokse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share