5 nemme trin til flere leads

Forleden dag havde vi besøg af Jan P. Olsen fra JPO Marketing i vores Rotary afdeling, der fortalte om forskellige måder man kunne generere leads online på en nem og prisbillig måde. Denne artikel er en gennemgang af nogle af de punkter han kom ind på.

Først og fremmest er det vigtigt at have forskellige marketing funnels, som man kan køre emnerne igennem inden de selv kontakter virksomheden eller inden virksomhedens sælgere kontakter emnet. De forskellige marketing funnels kan opdeles efter produkter/services eller efter kundetype – også gerne en kombination af de to.

Hver marketing funnel består af 5 nemme trin, som automatisk sørger for at generere masser af leads. De 5 trin får du her:

 

1. Lead Magnet

Det første du skal bruge er en lead magnet – altså noget der kan tricke dine potentielle kunder. Det er meget ofte en ebog, rapport eller lignende som kan downloades i pdf-format. Men det kan også sagtens være en video, en tjekliste eller et online værktøj. Det vigtige er, at det er noget, som din målgruppe er interesseret i og som de er villige til at betale for med en email adresse. Og så er det vigtigt, at din Lead Magnet er af høj kvalitet, så den virkelig giver din målgruppe værdi.

lead magnet

 

2. Sign-up / pop-up / landingsside

Det skal være muligt at få fat i din lead magnet! Så du skal bruge en eller anden form for tilmeldingsformular. Formularen kan være på din forside, en landingsside eller som en pop-up på relevante sider. Især det sidste fungerer rigtigt godt. Du kan anvende Sleeknote eller Thrive Leads til dette formål. Begge systemer kan integreres med de fleste kendte email systemer, så det er nemt at sætte op.

 

3. Salgsside

Trin nummer tre er det trin, de fleste mangler og som koster dem masser af salg eller manglende leads. Nemlig en salgsside. Og hvad er så det?

En salgsside er den side, emnet lander på efter at have tilmeldt sig din lead magnet. Normalt kaldes det blot for en successide, hvor der står “tak” og at “din lead magnet er på vej”. Men det er tåbeligt ikke at udnytte denne side til at sælge noget mere!

Dit lead har lige takket JA til at modtage din lead magnet og folk, der har sagt ja én gang, har nemmere ved at sige det igen. Derfor skal din successide være en salgsside, hvor du forsøger at give dine leads et godt tilbud, de har svært ved at takke nej til (Godfarther metoden). Det kan være en gratis konsulenttime, halv pris på første behandling, en demo eller andet. Men noget af meget høj værdi for kunden til en meget lav pris (evt. gratis).

De, der med det samme siger ja, bliver så med det samme leads hos dig og du kan arbejde videre med dem. De, der ikke siger ja til dit gode tilbud på salgssiden, må du arbejde videre med i det næste trin.

 

4. Automatisk email sekvens

De, der takker ja til din lead magnet men ikke dit gode tilbud, skal igennem trin nummer fire. Du starter jo med at få de enkelte leads email adresser og de skal udnyttes nu. Der skal opsættes en automatisk email sekvens, der fører dine leads ned igennem din funnel (salgstragt), så de til sidst siger ja til at handle med dig eller blive kontaktet, så du kan lukke et salg. En sådan email funnel består typisk af 7-10 emails – nogle gange mere – som sendes til de enkelte emner med jævne mellemrum.

Indholdet i de enkelte emails skal være værdifulde for din målgruppe og omhandle problemer, som de møder i deres virksomhed og som du kan løse for dem. Det skal ikke være 100% salg – mere 10%-20% salg. Dine emails skal demonstrere din ekspertviden på området, så emnerne langsomt får større tillid til dig. Og de må meget gerne indeholde cases, der viser hvordan du har løst lignende udfordringer hos andre kunder.

Og så skal du naturligvis sælge dit gode tilbud fra salgssiden i nogle af emailene også – du skal jo gerne have kunder ud af det.

Det gode ved et sådant emailflow er, at det kun skal sættes op én gang, så kører det automatisk hver gang et nyt emne downloader din lead magnet. De fleste moderne emailsystemer kan i dag håndtere automatisk udsendelse eller “autoresponder” som det også kaldes.

 

5. Annoncering

Når din marketing funnel er sat op med punkterne 1-4 skal du også have noget trafik indtil din website og til din marketing funnel. Det er muligt, at du allerede får en masse trafik organisk (SEO) til din website. Hvis det er tilfældet kan du teste din funnel og se om den virker. Altså teste hvor mange leads og kunder, du får ud af det. Når du kan se den virker, kan du købe dig til mere trafik via annoncering på Facebook, LinkedIn og Google Ads.

Du ved sikkert hvor meget en kunde er værd for dig. Og når du kender tallene fra din funnel (f.eks. at 15% tilmelder sig og 3% bliver kunder), ved du hvor meget du kan betale for hvert lead. Og så er det bare med at annoncere så meget som muligt for at få relevant trafik ind til din funnel, så længe du ikke betaler mere pr. lead end du har regnet dig frem til.


Med disse 5 trin er du klar til at få masser af leads. De er nemme og lige til at gå til. Det kan være lidt tidskrævende at skrive de forskellige emails, men dem kan du skrive hen ad vejen – du behøver ikke at have alt klart, når du starter ud. Det vigtige er, at du gør noget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
LinkedIn